16 november 2022

Nummer 1.188

Dresscode: gelovig

Wie religieus in het leven staat – als leek of als geestelijke – drukt dat vaak uit in symbolen en handelingen. Ook kledij kan daarin een rol spelen. Sommigen kiezen voor een duidelijk zichtbare expressie van hun geloofsleven, anderen schuwen uiterlijk vertoon of beleven hun geloof als een innerlijke zaak. Een eenduidige geloofsopvatting verbinden aan het dragen van al dan niet herkenbare kledij kan evenwel bedrieglijk uitpakken. Dat blijkt uit onderzoek en enkele getuigenissen in Tertio nr. 1.188 van 16/11/’22.

 

Sylvie Walraevens, Liza Cortois & Kelly Keasberry

cover Nummer 1.188

Greta Coninckx (1949), Tony De Jans (1960) en Bart Paepen (1971) werden gezegend en gewijd in de tweede helft van de 20ste eeuw, een tijd waarin de kledij van geestelijken een kerkpolitieke keuze uitdrukte. Coninckx begon haar religieuze leven in 1989 in de Congregatie van de Verlosser. “Ik heb nooit een uniform gehad; een kruisje draag ik wel duidelijk zichtbaar, want ik wil mijn religieuze identiteit niet verloochenen.” Wim Simons (1982) werd priester in een era met minder kerkpolitieke positionering. De jonge gesstelijke – gewijd in 2015, pastoor in Zonhoven en godsdienstleraar in Herk-de-Stad – is een opvallende figuur, niet alleen omdat hij erg actief is op allerlei digitale kanalen, maar omdat hij een soutane draagt. “We zijn met zo weinig, daarom vind ik het belangrijk om mij als priester kenbaar te maken.”

Antropologe Annelies Moors is een internationale referentie voor hedendaagse islamitische cultuur. Ze onderzocht onder meer de betekenis van islamitische kleding in binnen- en buitenland. Recentelijk schreef ze de bundel Islamic Fashion and Non-Fashion met Emma Tarlo. “Er is een kloof tussen het publieke discours en de eigenlijke ontwikkelingen in de islamitische mode op straat in Europa en Amerika”, stellen ze vast. “We stellen vast dat religie voor veel vrouwen een belangrijke factor is, maar het gaat niet alleen daarover. De keuze voor bepaalde kleding drukt ook klasse, professionaliteit, sportiviteit of elegantie uit. Je kunt kleding niet reduceren tot één betekenis. Mensen hebben veelvoudige identiteiten en dat zie je aan hun kleding, ook bij moslims.”

Voor de Nederlandse blogster en reformatorische christen Sara Maria Smit (1995) is kleding meer dan een fashion-statement. “Ik ben er steeds meer van overtuigd geraakt dat een rok of jurk dragen voor vrouwen het meest Bijbels is”, zegt ze. “Ik hoop dat andere christenen ook aan mijn kleding kunnen zien: 'Hé, volgens mij is zij een gelovig meisje!’”

© Arnulf.be
Afbeelding
Dresscode: gelovig