Nummer 1.167

Exact 2 weken voor het einde van het schooljaar kwam het Grondwettelijk Hof met een arrest dat de eindtermen voor de tweede en de derde graad secundair onderwijs vernietigt. Het standpunt van Tertio nr. 1.167 van 22 juni 2022 kijkt verbaasd naar de reacties daarop van onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) die het Grondwettelijk Hof verwijt de vrijheid van onderwijs boven de onderwijskwaliteit te plaatsen en die blijkbaar de eindtermen ziet als “het enige instrument van de overheid om de lat hoger te leggen”.  Met de kwaliteit in onderwijsland is veel meer aan de hand dan alleen een probleem met de eindtermen en vrijheid belemmert hoegenaamd de kwaliteit niet. In plaats van een overmaat aan sturing en controle vraagt de onderwijswereld ruimte en vertrouwen.

Afbeelding
Verder in dit nummer
Een analyse over het verzoenen van klimaatuitdagingen met sociale rechtvaardigheid in het woonbeleid
Een column van journalist Alma De Walsche over het dilemma om geweld te gebruiken
Een artikel over de erfenis van dominee, schrijver en politicus Abraham Kuyper (1837-1920)
Een signalement over de avondlijke wandelconcerten in Villers-la-Ville
Een focus op vrouwelijke filosofen
Een getuigenis van de Israëlische muzikant Alon Sariel
Ga naar ons digitaal archief