Tertio 976 - Doorstaat het leervak LEF de praktijktest?

De mening van Guido Dierickx

Doorstaat het leervak LEF de praktijktest?

Het opzet van het leervak LEF (levensbeschouwing, ethiek en filosofie) is mooi: de levensbeschouwelijke geletterdheid van onze jongeren op een hoger peil brengen en zo de verstandhouding tussen die levensbeschouwingen verbeteren. Die geletterdheid versterken is nodig, want levensbeschouwelijke ongeletterdheid houdt het risico in van manipulatie door onwelwillende (openlijke of onderhuidse) propaganda. Maar is het opzet van LEF te realiseren in de praktijk? Daarover kan men oordelen na het lezen van Samenleven met overtuiging(en): Levensbeschouwing, democratie en wetenschap, een boek van (voornamelijk) Patrick Loobuyck, groot voorstander van LEF in het secundair onderwijs. Het wordt al gebruikt bij de verplichte cursus “Levensbeschouwing” aan de UAntwerpen. Daarbij enkele bedenkingen.

» Meer lezen (pdf, enkel voor abonnees)

Tertio in je mailbox

Geef hieronder je e‑mailadres in en blijf als eerste op de hoogte van Tertio inhoud.

Ja, ik geef mijn toestemming om mijn naam- en adresgegevens, telefoon en email, op te nemen in het bestand van het christelijke opinieweekblad Tertio, Louis Frarynlaan 75, 2050 Antwerpen. Ik heb het recht op toegang tot, verbetering of schrapping van die gegevens. Mijn gegevens worden niet aan derden doorgegeven. ​