Tertio 1086 - Olympisch onderwijs

Standpunt Liza Cortois

Olympisch onderwijs

“De lat moet hoger.” We moeten ambitieus zijn. Om goed te kunnen presteren, moeten vooreerst alle “rotte appels” eruit. Gaat het over de kwalificatievoorwaarden voor de Olympische Spelen? Hoewel het daar wel eens mee vergeleken wordt, zijn dit uitspraken over ons onderwijs. Na de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR) heeft nu ook de Raad van State zijn twijfels bij de voorliggende eindtermen voor de tweede en de derde graad van het secundair onderwijs. Het gaat bij de betrokken instanties voornamelijk over meer of minder: leggen we de lat hoger of toch lager? Die vraag gaat voorbij aan meer fundamentele bedenkingen over de inhoud van de eindtermen. Onderwijs is niet zomaar een beleidsdomein of een ministerpost, maar geeft aan in wat voor maatschappij we willen leven. We vormen er de mensen van morgen. Hoewel de dossiers – overladen met pedagogisch jargon: sleutelcompetenties, bouwstenen, jaarplannen, onderwijsdoelen... – doen geloven dat het om louter technische materie gaat, schuilt hierachter een mens- en maatschappijvisie.

» Meer lezen (pdf, enkel voor abonnees)

Tertio in je mailbox

Geef hieronder je e‑mailadres in en blijf als eerste op de hoogte van Tertio inhoud.

Ja, ik geef mijn toestemming om mijn naam- en adresgegevens, telefoon en email, op te nemen in het bestand van het christelijke opinieweekblad Tertio, Louis Frarynlaan 75, 2050 Antwerpen. Ik heb het recht op toegang tot, verbetering of schrapping van die gegevens. Mijn gegevens worden niet aan derden doorgegeven. ​