Tertio 1045 - Glanzende cadeautjes

Column Désanne van Brederode

Glanzende cadeautjes

Al 20 jaar hoor ik het geregeld, van vrienden werkzaam in de journalistiek: de papieren krant staat op het punt van verdwijnen. Dat is niet hun mening, maar die van hun leidinggevenden. En die baseren zich op gedegen onderzoeken, waarbij men zelfs exact meet hoe de lezersblik over de pagina gaat, waar die bij blijft hangen, welke hoeken meestal worden overslagen en hoeveel minuten leestijd aan een bepaald artikel wordt besteed. Geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, beroep, interesses: alles wordt in dergelijke onderzoeken ondergebracht, om inhoud, indeling, lengte en advertenties op de diverse subdoelgroepen af te stemmen. Dagbladen kregen een handzamer formaat, verschenen digitaal met nieuws dat soms pas een dag later in de papieren krant wordt afgedrukt en er kwamen abonnementen voor degenen die de krant doordeweeks online willen lezen, maar op zaterdag graag de dikke papieren editie ontvangen. Veel dagbladen leveren daar een “gratis” magazine bij – zo mooi uitgevoerd, dat ik vermoed dat daar het grootste deel van de inkomsten uit advertenties en verkoop naartoe gaat.

» Meer lezen (pdf, enkel voor abonnees)

Tertio in je mailbox

Geef hieronder je e‑mailadres in en blijf als eerste op de hoogte van Tertio inhoud.

Ja, ik geef mijn toestemming om mijn naam- en adresgegevens, telefoon en email, op te nemen in het bestand van het christelijke opinieweekblad Tertio, Louis Frarynlaan 75, 2050 Antwerpen. Ik heb het recht op toegang tot, verbetering of schrapping van die gegevens. Mijn gegevens worden niet aan derden doorgegeven. ​