Tertio 1041 - Kunstenaars en Jezus

Kunstenaars en Jezus

Sinds het begin van onze jaartelling is Jezus een nooit opdrogende bron van inspiratie voor kunstenaars. Ook vandaag nog duikt Hij op in de meest uiteenlopende kunstvormen bij kunstenaars die zich gelovig, niet-gelovig of agnost noemen. Tertio zoekt in het nummer van 22/1/’20 naar eigentijdse voorbeelden in film, schilderkunst en literatuur. Jezus kunstzinnig beschrijven of uitbeelden blijkt voor de kunstenaar nooit vrijblijvend.

Hoe ziet het Nieuwe Testament eruit als het wordt verfilmd? En wat als de 21ste eeuw de historische en Italië de geografische context is? Dan neemt de beweging rond Jezus de vorm aan van een “Rivolta della Dignità” – een ware “revolutie van de waardigheid”, stelt regisseur Milo Rau. “Ik had voor het draaien van de film ‘The New Testament’ geen persoonlijke relatie met Jezus. Dat is daarna veranderd. Die figuur heeft ineens meer betekenis gekregen”, zegt de Zwitser aan Tertio.

“De passie van Christus, daarover kan je blijven schilderen”, getuigt Koen Penninck uit Zottegem. De schilder ziet zijn kunst als persoonlijke bijdrage om het geloof te verkondigen. “Tijdens een denkproces groeit er in mijn hoofd een tafereel.”

De lijdende Christus is voor Penninck “vooral een figuur waar je de verrijzenis al in ziet. Dat dramatische passieverhaal verbind ik – ondanks alle ondraaglijke lijden – met hoop. ‘God, mijn God, waarom heb Je mij verlaten?’ roept Christus aan het kruis. In het lijdensverhaal zie je de mens in zijn vertwijfeling. Daarna zegt Hij toch: ‘In Uw handen beveel Ik mijn geest’. Dat is een uitdrukking van volledige en onvoorwaardelijke overgave.”

Lees de interviews met Milo Rau en Koen Penninck – en nog veel meer – in het Tertio-dossier van deze week.
Abonnement of proefnummer? www.tertio.be

In de spotlight: 

“Mensen in gevangenissen zijn vaak sociaal zwakkeren”

Het Mechelse jezuïetenhuis Leliëndaal ademt rust. De thuisbasis van Leo De Weerdt (1961) vormt een groot contrast met de wereld achter tralies. Een wereld die volgens de gevangenisaalmoezenier nog te vaak omgeven is door clichés en taboes: “We zouden de moed moeten hebben het taboe te doorbreken en te zien dat het om mensen gaat en dat er achter iedere dader een levensverhaal zit. De meeste gedetineerden zijn bereid hun straf menswaardig door te maken, omdat dat ook voor hen een manier is om in te lossen wat verkeerd is gelopen”.
» Lees verder

“Vluchtelingen maakten mij tot een gast”

Het vluchtelingenkamp van Calais kreeg in de media de bijnaam “de Jungle van Calais”. In februari 2016 opende het Maria Skobtsova Catholic Worker House er de deuren. Een van de eerste bewoners was de oudkatholieke priester Johannes Maertens. Hij kwam met lege handen, maar de vluchtelingen maakten zijn taak vrij snel duidelijk: “Kom, drink thee met ons”. Presentie werd een groot deel van zijn werk.
» Lees verder

Kunstenaars en Jezus

Sinds het begin van onze jaartelling is Jezus een nooit opdrogende bron van inspiratie voor kunstenaars. Ook vandaag nog duikt Hij op in de meest uiteenlopende kunstvormen bij kunstenaars die zich gelovig, niet-gelovig of agnost noemen. Tertio zoekt in het nummer van 22/1/’20 naar eigentijdse voorbeelden in film, schilderkunst en literatuur. Jezus kunstzinnig beschrijven of uitbeelden blijkt voor de kunstenaar nooit vrijblijvend.
» Lees verder

Tertio in je mailbox

Geef hieronder je e‑mailadres in en blijf als eerste op de hoogte van Tertio inhoud.

Ja, ik geef mijn toestemming om mijn naam- en adresgegevens, telefoon en email, op te nemen in het bestand van het christelijke opinieweekblad Tertio, Louis Frarynlaan 75, 2050 Antwerpen. Ik heb het recht op toegang tot, verbetering of schrapping van die gegevens. Mijn gegevens worden niet aan derden doorgegeven. ​