Tertio 1033 - Games zijn populaire plek voor religie

Games zijn populaire plek voor religie

Op het eerste gezicht lijken religie en games weinig met elkaar van doen te hebben, maar niets is minder waar. Populaire games als Assasin's Creed, Zelda of World of Warcraft zitten vol met religieuze werelden en erfgoed. Hoe beleven spelers religie in een virtuele wereld? Lars de Wildt, verbonden aan het Instituut voor Mediastudies van de KULeuven, deed er onderzoek naar.

“Onze westerse samenleving wordt steeds meer seculier, met uitzondering van de VS”, weet Lars de Wildt. “Tegelijk zien we dat de grootste culturele industrie – games wegen economisch zwaarder dan muziek en film samen – gretig gebruik maakt van religie. In sommige spelen gaat het enkel om symbolen en rituelen. Andere games benutten ook de functies van religie, zoals het creëren van gemeenschappen, of kennen een actief godsbegrip. In een game als Skyrim bijvoorbeeld kan een speler ervoor kiezen te bidden tot een god, wat een concreet resultaat oplevert.”

Terwijl het kerkbezoek afneemt in het Westen, ziet men een herleving van het religieuze buiten de kerk. Past de populariteit van  religieuze elementen in games binnen die trend?

“Het past in elk geval binnen wat we invisible religion noemen. Religie verliest terrein als het aankomt op kerkbezoek en kerkelijke rituelen. Maar tegelijk krijgt het religieuze vorm buiten de kerk. Dat kan tijdelijk zijn, zoals in een game, of in allerlei new age-praktijken. Er leeft een behoefte aan herbetovering van de wereld onder de mensen.”

Klik hier om het volledige interview te lezen.

Tertio in je mailbox

Geef hieronder je e‑mailadres in en blijf als eerste op de hoogte van Tertio inhoud.

Ja, ik geef mijn toestemming om mijn naam- en adresgegevens, telefoon en email, op te nemen in het bestand van het christelijke opinieweekblad Tertio, Louis Frarynlaan 75, 2050 Antwerpen. Ik heb het recht op toegang tot, verbetering of schrapping van die gegevens. Mijn gegevens worden niet aan derden doorgegeven. ​