Tertio 1033 - Doopscène prominent in vroegchristelijke kunst
Dossier Johannes de Doper
Doopscène prominent in vroegchristelijke kunst
Behalve Jezus is in de evangelies geen enkele figuur zo uitgebreid beschreven als Johannes de Doper. In woord en daad liep de profeet van de advent voorop en vertolkte wat in de Schrift voorspeld was: dat er iemand zou komen die groter was dan hijzelf. Zijn rol als voorloper en doper van Jezus, zijn positie van zowel buitenstaander als verbinder en zijn intrigerende dood inspireerden tal van kunstenaars.
Meer lezen (pdf, enkel voor abonnees):

Tertio in je mailbox
Alle artikels in dit nummer:
» Tertio nr. 1.033 van 27 november 2019
» Games zijn populaire plek voor religie
» Johannes de Doper in de kunst
» Boetepsalmen helpen schuld en boete te thematiseren in gevangenis
» Bevrijdende grenzen
» “Alleen een politiek Europa op basis van waarden kan ons redden”
» Computergames maken gretig gebruik van religie
» “Go with the flow”
» “Zorg voor oudere migranten is geen checklist”
» Hij komt, hij komt
» Doopscène prominent in vroegchristelijke kunst
» Moordenaar is meer dan man met mes
» Parijs, stad van afwijzing en verwachting
» Boetepsalmen ook vandaag nog relevant
» “Is er een plek waar ik veilig kan leven?”