Tertio 1008 - Het signaal van de kiezer
Het signaal van de kiezer
Waarom maakte Vlaanderen bij de jongste verkiezingen een ruk naar rechts? Daar is de voorbije tien dagen al veel inkt over gevloeid en er zullen nog veel analyses volgen. Zo werd er gewezen op het aandeel van de sociale media in de overwinning van het Vlaams Belang. Met 402.988 volgers op Facebook en 617.000 euro aan advertenties op dat internetplatform toonde het VB zich de absolute kampioen in het digitale campagnevoeren. Als geen ander wist die partij ook via Twitter en Instagram messcherp te communiceren, gericht op de emoties bij de kiezers. De traditionele partijen lieten daar een gat in de markt liggen, zoveel is duidelijk. Ze zullen hun socialemediastrategieën moeten bijstellen. Aandacht en onderzoek mogen voorts uitgaan naar de stemtesten die kranten en televisiezenders aanbieden. Zou het kunnen dat die keuzehulp niet zo onschuldig is? Op een of andere vraag een minder politiek correct antwoord geven – zoals over euthanasie –, volstaat om bij het VB uit te komen.
