Standpunt van de week:
Radicaal attractief

Jan De Volder

Het succes van  “veertig dagen zonder vlees”  intrigeert. Op de website staan meer dan vijftigduizend deelnemers geregistreerd. Het initiatief wekt brede interesse en appelleert ook aan jongeren. Niet om religieuze motieven, maar wel uit bekommernis voor het leefmilieu. En door de fascinatie van de strijd met jezelf. Niet toevallig loopt de actie van Aswoensdag tot Pasen. Dat is een treffend voorbeeld van het fenomeen dat Gerard Bodifee onlangs belichtte (Tertio nr. 786 van 4/3): het spirituele vacuüm, als gevolg van de stokkende katholieke geloofsoverdracht, wordt onvermijdelijk door andere krachten opgevuld. Terwijl de kerk, uit schrik om intolerant over te komen, vaak nog amper iets van mensen durft te vragen, toont zo’n seculier-ecologisch initiatief aan dat onze tijdgenoten wel degelijk vatbaar zijn voor veeleisende voorstellen. Dat zie je bijvoorbeeld ook aan de massale deelname aan loopwedstrijden.

» Lees het volledige standpunt

Abonneer

U kan zich op verschillende manieren abonneren op het weekblad Tertio.

» Neem een abonnement

Adverteren

Zet uw advertentie in de kijker en publiceer deze in de gedrukte versie van Tertio en/of op de website.

» Bekijk onze aanbiedingen